Post-corona 2022: De toekomst van kantoren

De huidige tijd brengt flink wat veranderingen met zich mee en vraagt een andere kijk op wat de toekomst van kantoren gaat zijn. Gelukkige, tevreden werknemers is een speerpunt in de samenleving vanwege de grote vraag naar personeel en een tekort aan ruimte (kantoren, huizen, etc.) in combinatie met deels thuiswerken vergroot de vraag naar het creëren van flexplekken.

Naar verwachting blijft een groot deel van de mensen gedeeltelijk thuiswerken in de (nabije) toekomst. Op kantoor zal hierop ingespeeld worden met flexplekken, immers hebben we dan niet meer voor alle collega’s een vaste plek nodig. Dit bespaart enerzijds ruimte en geld, anderzijds vraagt dit een andere inrichting van het kantoor om in te spelen op flexplekken.

“De inrichting moet zowel bij de filosofie van het bedrijf als de hoge functie-eisen van het moderne kantoorwerk passen. Anca Office heeft deze doelstelling perfect gerealiseerd”

Investeren in een goede werkplek, kost nu eenmaal geld. Zeker als er recentelijk geïnvesteerd is in het kantoormeubilair bijvoorbeeld, is het inrichten van ergonomische flexplekken een kostenpost die niet direct goed uitkomt. Maar is die investering werkelijk zo groot? Iemand die verzuimd willen we graag zo goed en snel mogelijk er weer bovenop helpen, maar tegelijkertijd weten we dat er flinke kosten gemoeid zijn met het verzuim én het opvangen van de misgelopen productie/capaciteit.

We hebben daarom een overzichtelijk staatje uitgewerkt waarin de kosten van een verzuimende werknemer per dag zijn weergegeven:

  • Loondoorbetaling: 153 euro
  • Kosten vervanging: 191 euro
  • Omzetverlies tijdens afwezigheid: 43 euro
  • Kosten arbodienstverlening: 10 euro
  • Interne verzuimbegeleiding: 8 euro
  • Totaal verzuimkosten: 405 euro per dag

Waarschijnlijk heeft u wel een idee wat een nieuwe professionele werkplek kost. Heeft u ondertussen ook al berekent in hoeveel dagen u dit bedrag passeert als u de verzuimdagen telt?

Een goede flexplek en deeltijd op kantoor

Velen zijn gewend een eigen, vaste plek op kantoor te hebben. Dat betekent ook een eigen bureau en bureaustoel, helemaal op maat afgesteld. Als we meer en meer met flexplekken gaan werken, betekent het dat er verschillende mensen op dezelfde plek gaan werken en dit vraagt extra aandacht voor u als ondernemer. Is de bureaustoel goed verstelbaar? Is de tafelhoogte aan te passen? Hebben collega’s de juiste werkhouding?

Voor de collega die er op het moment werkt, is het belangrijk om fijn te kunnen werken. Nog belangrijker is om rekening te houden met ergonomie: even snel een dagje verkeerd zitten kan leiden tot vervelende klachten op de lange termijn. Flexibel zijn is prettig maar ergonomie is hierin niet te onderschatten.

Anca Office helpt u verder

Er zijn dus meerdere manieren om verzuim tegen te gaan en nog belangrijker, uw collega(‘s) een fijne werk- en leefomgeving te bieden:

  • Bespaar niet op materiaal, daarmee bespaart u op de “kwaliteit” van uw collega’s
  • Laat u adviseren door (meerdere) experts op het gebied van thuiswerkplekken en ergonomie
  • Een goede bureaustoel (en tafel) is pas goed wanneer deze ook goed gebruikt wordt (zitinstructies)
  • Denk verder dan de werkplek; ook voldoende bewegen en teambuilding is belangrijk

Nieuwsgierig naar hoe flexplekken met het post-corona tijdperk voor uw organisatie eruit kunnen zien? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen u graag verder.
Anca Office – Uw specialist in Kantoorinrichtingen & kantoorartikelen in Den Bosch