Brabantzorg-banner-2

RSI klachten voorkomen in 5 stappen

Een muisarm, hoofdpijn, rode ogen, noem het maar op. Iedereen die werkt achter de computer heeft wel eens klachten van deze aard. RSI klachten voorkomen is echter van groot belang voor de werkgever en werknemer. Ons lichaam is er simpelweg niet op gebouwd om 8 uur lang achter een bureau naar een scherm te staren. RSI klachten voorkomen is wel goed mogelijk met de juiste ergonomische middelen en een aantal simpele oefeningen. In deze 5 stappen kun jij deze RSI klachten voorkomen in het vervolg.

Wat zijn RSI klachten?

RSI staat voor “Repetitive Strain Injurie”. Simpel gesteld zijn dit verschillende lichamelijke aandoeningen ontstaan door herhaaldelijke bewegingen/inspanningen. Zo ontstaat ook de welbekende muisarm.

RSI klachten trekken meestal vanzelf weer weg en zijn slechts ‘vervelend’. Het niet op tijd iets doen aan deze RSI klachten kan echter resulteren in een chronische aandoening. Dit kan zelfs een operatie aan bijvoorbeeld je hand, pols of rug tot gevolg hebben. Deze RSI symptomen leren kennen en tijdig rust nemen zijn dus van groot belang.

RSI klachten voorkomen in 5 stappen

Hoe herken je RSI?

RSI klachten herkennen is van groot belang bij het voorkomen van chronische pijn. Bij zware klachten ga altijd naar een arts, deze helpt je echter pas vaak als het al te laat is. De volgende klachten kunnen een vroegtijdige indicatie zijn van RSI:

  • Pijn, kramp, tintelingen, een doof gevoel of branderigheid die ontstaat in je nek, schouders, arm, pols, handen of vingers.
  • Klachten die terug te leiden zijn naar je dagelijkse herhaaldelijke bewegingen.
  • Klachten gerelateerd aan werkdruk en stress.

RSI klachten serieus nemen en tijdig erkennen is dus erg belangrijk. Echter zijn er een aantal methodes om RSI klachten te voorkomen. Onze tips lichten we even kort toe.

1. Je werkplek RSI bestendig maken

Je werkplek is vaak de grootste factor in het ontstaan van RSI klachten. Zorg ervoor dat de volgende zaken op orde zijn:

  • Kies voor een in hoogte verstelbare en ergonomische bureaustoel. Deze zorgt ervoor dat je armen, rug en nek voldoende steun krijgen. Vergeet niet dat je voeten ten alle tijden de grond raken en je bovenbenen horizontaal zijn.
  • Stel de bovenrand van je beeldscherm in zodat deze op ooghoogte staat.
  • Hoe vreemd je bureau ook is, het beeldscherm moet altijd recht voor je staan. Zo voorkom je namelijk dat je lijf zich in onnatuurlijke en pijnlijke bochten moet wringen.

Naast de huishoudelijke onderdelen zijn ook elementen zoals frisse lucht van planten en een goede luchtvochtigheid van belang bij het voorkomen van RSI klachten.

2. Herken stress bij jezelf en collega’s

Hard werken maakt je niet ziek, stress wel. RSI is hier een lichamelijke uiting van. Meld daarom stress en overbelasting tijdig bij je werkgever en collega’s. Dit voorkomt erger en zorgt er vaak voor dat er wat aan gedaan kan worden.

Ga af en toe weg van het scherm voor 10 minuutjes en loop wat rond. Zo krijgen je ogen rust en word je lichaam weer geactiveerd. Hiernaast zijn er tal van ademhalingstechnieken om te ontstressen. Zorg voor een diepe ademhaling vanuit de buik dit zorgt ervoor dat de opgebouwde stress je lichaam rustig uitvloeit. Een gezonde werkplek kan veel RSI gerelateerde ellende voorkomen. Kies dus altijd voor een goede bureaustoel, ergonomisch bureau en rust in je hoofd en lijf. Verder zijn er ook zaken die buiten werktijd kunnen zoals mediteren, sporten (half uur actief).

3. Zorg voor wat afwisseling en gebruik je lichaam

Te lang gespannen in de zelfde houding zitten kan RSI veroorzaken. Kort van je scherm weglopen en even stretchen is vaak al genoeg om klachten voor te zijn. Zorg ervoor dat je bloedsomloop weer goed op gang komt. Bespreek dit goed met je collega’s en opdrachtgever om rare blikken te voorkomen als je om 11 uur ineens midden in het kantoor gaat stretchen.

Verder is het regelmatig wisselen van houding een goede manier om bepaalde delen van je lichaam te ontlasten. Zorg er echter wel voor dat net als bij punt 1 je voeten op de grond blijven staan. Voor de rest kun je variëren.

4. Korte oefeningen doen tegen RSI

Het pijnlijke gevoel in de vingers, pols of arm je kent het wel. De welbekende muisarm is hier een goed voorbeeld van. Dit type RSI klachten zijn te voorkomen met een paar eenvoudige oefeningen gelukkig.

  • Een goede oefening is het strekken van je arm met de handpalm naar boven voor je uit. Vervolgens trek je met je vrije hand je vingers naar je toe. Hierdoor ontstaat er een strekking die je ontlast.
  • Hou je lichaam op temperatuur. Word dus niet te koud of te warm gedurende de dag. Koel je lichaam door genoeg water te drinken of af en toe een luchtje te scheppen. Warm jezelf op aan de verwarming of leg een doek over je handen.

Bij spanning masseren. Last van je hand, rug of nek? Deze kun je zelf rustig masseren om problemen te voorkomen.

5. Altijd een schone werkplek

Dwing jezelf om je niet de hele dag in allerlei rare bochten te wringen. Zo is het opruimen van de bureaus en het vrijhouden van de vloer essentieel in een werkomgeving. Hiermee zorg je ervoor dat je benen vrij op de grond kunnen staan en je niet je elleboog stoot aan allerhande kantoorartikelen.

Naast dit alles is een schoon bureau goed voor veel meer dan alleen het voorkomen van RSI klachten. Een comfortabele zithouding, rust in je hoofd en overzicht zorgen ervoor dat je kunt werken zonder onnodige spanning.