Brabantzorg-banner-2

Ergonomie op de werkvloer verbeteren 5 tips

Rekening houden met ergonomie op de werkvloer is erg belangrijk. Een goede ergonomie op de werkvloer zorgt voor gezondere werknemers én werkgevers. Om de ergonomie te verbeteren, zijn er een aantal punten waar je direct winst kunt boeken. Ergonomisch werken is niet alleen goed voor het comfort, maar maakt het werken tevens prettiger. Bij bedrijven waarbij de dagelijkse bezigheden vaak zittend worden uitgevoerd, is ergonomie op de werkvloer uitermate belangrijk.

Ergonomie op kantoor

Een goede zithouding achter een bureau is de basis van ergonomisch werken op het kantoor. Bovendien voorkom je door een foutieve zithouding bepaalde klachten, zoals een stijve nek en last van de onderrug. Bij het clusterbegrip ergonomisch werken gaat het om meer dan een afstelbare bureaustoel of tafel. Ergonomie op de werkvloer gaat over een veilige en opgeruimde werkplek. Ook het ordenen van administratie en het creëren van een ergonomische werkplek zonder losliggende kabels en snoeren is hier een onderdeel van. Het goed inrichten en onderhouden van de werkomgeving op een verantwoorde wijze zorgt voor een verlaagde kans op gezondheidsproblemen en verminderde veiligheidsrisico’s. Tevens verlaagt goede ergonomie op de werkvloer mogelijk ziekteverzuim en geeft het helderheid voor alle werknemers.

Ergonomie op de werkvloer

Werkvloer ergonomisch inrichten

Een goede zithouding achter een bureau is de basis van ergonomisch werken op het kantoor. Bovendien voorkom je door een foutieve zithouding bepaalde klachten, zoals een stijve nek en last van de onderrug. Bij het clusterbegrip ergonomisch werken gaat het om meer dan een afstelbare bureaustoel of tafel. Ergonomie op de werkvloer gaat over een veilige en opgeruimde werkplek. Ook het ordenen van administratie en het creëren van een ergonomische werkplek zonder losliggende kabels en snoeren is hier een onderdeel van. Het goed inrichten en onderhouden van de werkomgeving op een verantwoorde wijze zorgt voor een verlaagde kans op gezondheidsproblemen en verminderde veiligheidsrisico’s. Tevens verlaagt goede ergonomie op de werkvloer mogelijk ziekteverzuim en geeft het helderheid voor alle werknemers.

RSI klachten voorkomen in 5 stappen

5 Tips ergonomie op de werkvloer verbeteren:

1. Wissel regelmatig van zitpositie. Zelfs een Ergonomisch bureau en stoel zijn geen garantie op het vermijden van klachten. Wissel dus regelmatig van zitpositie, zo voorkom je overmatige druk op bepaalde spiergroepen. Hiernaast is een correcte zithouding van 90 graden met de voeten plat op de grond ideaal.

2. Blijf goed gehydrateerd. Drink regelmatig water en haal af en toe wat voor collega’s. Zo blijf je fris gedurende de dag en blijf je bovendien in beweging.

3. Ergonomisch werken met een laptop: Voor een gezonde zithouding is het nodig om een laptop op een laptophouder te zetten. Zo is het mogelijk het scherm te bekijken in de ideale zithoek van 90 graden.

4. Stop altijd tijdig bij beginnende pijntjes. Bij opkomende klachten is het verstandig om even te stoppen met de taak van dat moment. Ga even anders zitten of kort wat lopen en pak even je rust. Zo voorkom je dat de klachten serieus en blijvend worden.

5. Wissel van houding door ergonomische producten zoals een Zit sta bureau. Zo verhoog je de productiviteit en het is ook nog eens goed voor het ontlasten van je kwetsbare spiergroepen.

Contact

Heeft u vragen over Anca Office en/of de mogelijkheden? We helpen u graag verder!